Täydennystä verkostoliikenneideaan

Sain kommentin verkostoliikenteestä anonyymiltä henkilöltä:
"Just,onhan tuossa kyydittämisessä ideaa,mutta ilmaiseksiko sitten kyydittäisiin toisia (1). Liekö tuo ihan turvallistakaan, tapetaanhan taksikuskejakin (2). Ja niin,onko fiksua viedä taksikuskien työt (3)"

Ihan hyviä kommentteja kyllä. Nämä kommentit ovat askarruttaneet minuakin.

1. Ihan ilmaiseksi ajattelin. Se voisi olla sellainen omanlaisensa nykyaikainen sosiaalinen elämänmuoto. Saisi ihmiset olemaan tekemisissä enemmän toistensa kanssa. Tietysti se on ihan vapaaehtoista toimintaa, että ottaako joku kyytiinsä ja haluaako joku kyytiin. Kyllähän ihmiset muutenkin kuskaavat toisiaan vapaaehtoisesti ja ilmaiseksi jos joku pyytää tai tarjoutuu ja tämän ideana olisi kanavoida tuo kuskaaminen.

2. Niin, onhan näitä kauhuelokuvia hulluista liftareista. Mutta olen kyllä ihan oikeasti miettinyt ihmisten turvallisuuttakin. Ei sitä ikinä tiedä mitä ihmisten päässä liikkuu, jos ihan tuntemattomia kyytiin on ottamassa. Humalatila voi tehdä ihmisistä vaarallisia, vaikka he eivät sitä muuten olisi.

Sovelluksessa voisi käyttää osaksi sosiaalista mediaa. Mulla on FB:ssä tällä hetkellä lähes 500 kaveria, joiden kyytiin voin kyllä ihan mennä ja jotka voin kyytiin ottaa. Voisin siis ehkä määritellä, että liikkumiseni näkyvät vain heille. Tällöin kulkemisesta tulee turvallista. Myöskin nettiin jäisi aina jälki siitä, kuka on kuljettanut, ketä, milloin ja mihin, joten tästä näkökulmasta tarkasteltuna tämä kulkeminen olisi valvottua ja turvallista. Kuskeilta ja kyytiin haluavilta voitaisiin edellyttää rekisteröitymistä ja profiilista voisi näkyä, kuinka luotettava henkilö on. Kuinka paljon hän on kuskannut tai ollut ihmisten kyydissä. Vaihtoehtoja on useita.

3. Taksien kohtalo on myös askarruttanut minua. Tilanne aiheuttaisi muutospaineita taksien toimintaan. Kuitenkin näen, että taksit voisivat onnistua integroitumaan tähän järjestelmään. He kuitenkin ovat kuskeina luotettavia ja heitä voi käyttää paikkaamaan vapaaehtoisen kuljetuksen aukkoja, joita takuuvarmasti jää paljon. Sovellus voisi myös automaattisesti ehdottaa taksien käyttämistä näiden aukkojen kohdalla. Taksit voisivat myös itse rekisteröityä sovellukseen, jolloin ne ehkä voisivat ottaa enemmän henkilöitä kyytiin matkan varrella, jos ihmisillä on sama suunta ja se heille sopii.

Sovelluksen yksi kantava idea on vähentää oman auton käyttämisen tarvetta. Yksilölle siis tulisi säästöjä, kun ei tarvitse omistaa autoa. Tämä tilanne voi siis lisätä taksien kysyntää, koska useammalla ihmisellä on takseille tarvetta ja kykyä maksaa siitä. Mahdollisen kannattavuusongelman iskiessa voitaisiin lähteä tukemaan takseja, koska ne voitaisiin nähdä julkisenä liikenteenä ja edellytyksenä ihmisten haja-asutukselle. Ympäristönkään kannalta en näkisi tätä ongelmallisena, koska takseja olisi kuitenkin liikenteessä paljon vähemmän kuin henkilöautoja ja näin autokannan uudistaminen ympäristöystävälliseen suuntaan sujuu helpommin.

Ei kommentteja: